Barcelona’nın Clinic Hastanesi ve Avrupa Komisyonu koordinasyonuyla yapılan AMPHORA (Alcohol Public Health Research Alliance) projesinin sonuçları Avrupa Parlamentosu’na sunuldu. ( Mayıs/2013)
13 AB ülkesinden 50 bilim adamı, alkol
reklamının tamamen yasaklanmasını istedi. AMPHORA araştırması, alkol
reklamlarının 13-16 yaş arası gençlerde alkol tüketimini önemli ölçüde
artırdığını, gençler alkol destekli sportif aktivitelere ve online alkol reklamlarına
ne kadar maruz kalırlarsa bir sene ya da 6 ay sonra alkol tüketme ihtimalleri o
kadar artığını ortaya koydu.
2013 Global Alkol Politikaları Sempozyumu / Brezilya Sao Paulo Üniversitesi - Prof. Dr.
Ronaldo Laranjeira :
“ Brezilya’nın geçen sene en karlı firması bir petrol
firması iken bu yıl en karlı firmamız bir bira firması oldu.
2014’te Brezilya’da
yapılacak olan Dünya Kupası maçları öncesi FIFA, Brezilya hükümetinden bir
talepte bulundu.
Alkol tüketiminin ciddi güvenlik sorunları oluşturduğunu
ifade ederek statlarda alkol satışının yasaklanmasına yönelik bir düzenleme
yapılmasını talep ettiler ve ciddi çalışmalar yapılmaya başlandı.
Kanuni düzenlemeler
alkol sebepli şiddetin önlenmesinde de önemli rol oynamaktadır.
Alkol satan yerler dâhil olmak üzere halkın kanuna desteği
şu an %98. “
Dünya tüketici piyasalarını araştıran Euromonitor Türkiye
bulguları;
2005-2010 arasında kişi başına içki tüketimi 18.3’ten 20.5
litreye yükseldi. 2011 ve 2012’de
tüketiminin daha da arttığını tahmin ediyor.
Çeşidin artması ve kadınların ilgisinin artmasıyla en fazla
artış şarap tüketiminde.
Rakı ve diğerlerinin
yaklaşık iki, şarabınsa 10 katı kadar bira tüketiliyor.
OECD raporlarına göre ise ;
Türkiye’de 2002’de tüketilen saf alkol miktarı 1.4 litre/kişi.
2010’da bu miktar
1.5 litre olarak kaydedildi. (Çünkü OECD’nin hesaplaması içilen içki miktarı
üzerinden değil, bir litre içkideki saf alkol oranı üzerinden yapılıyor.)
Oranlar: Bira % 4-5, şarap % 11-16, diğerleri % 40.
Bu araştırma için Türkiye’de 12 bin 280 hanede 24 bin 647
kişiyle konuşuldu.
…
Euromonitor’a göre 2005-2010 dönemi Müslüman çoğunluklu ülkelerde
içki tüketimi %25 artarak 11.7 milyar litreden 15.2 milyar litreye çıktı.
Araştırma ekipbaşkanı Marlous Kuiper bu artışta Arap
Baharı’nın kaydadeğer etkisi olduğunu belirtti.“Araştırmamız gösteriyor ki
‘Haydi meydana’ diye tweet atarken biralarını yudumlamak Tunuslu ve Mısırlı
gençler için özgürlüğün bir başka tadı.”
Aynı dönemde dünyanın geri kalanındaki artış ise yüzde
30’du.
İslam coğrafyasında
içki tüketimi:
Lübnan: 2.3 litre/yıl
(saf alkol miktarı olarak).
Türkiye : 1.9 litre/yıl (The Economist’in bulgusu OECD’den
de yüksek).
İran : 1,2 litre/yıl
(Alkol tamamen yasaklandığından ev yapımı içkilerin bolca tüketiliyor)
Endonezya : 0.6 litre
Mısır: 0.4 litre
Pakistan:0,1 litre
******
Bizde komik tartışmalar, şeriat tartışmaları yapılırken içki
lobisi haberleri…
Wall Street Journal (
2010 yayınlı) :
“ İçki Üreticilerinin
Gözü Türkiye’de…
Türkiye’nin hızlı
büyüyen ekonomisi ve genç nüfusuyla Batılı içki şirketleri için çekici bir
pazar haline geldi.
Bacardi Ltd. Başkan
Yrd./ Robert Furniss-Roe: Türkiye’de
gençler çok hızlı bir değişim içinde. Harcanılabilir gelirde artış var ve genç
Türkler, statü için para harcamak istiyor.
Bacardi’nin Türkiye’deki pazarlama yatırımlarını 5 yıl
içinde % 20-30 artırmayı planladığını,
Patron Spirits International’ın Türkiye’deki iş hacminin
2009’a göre, bu yılda % 80 yükseldiğini, Pernod’un, Absolut, Chivas, Havana
Club ve Ballantines gibi en popüler markalarının ise, 2010 yılında Türkiye’de %
40’lık büyüme kaydettiğini bilgileri aktarıldı.
WSJ, genç Türklerin "demode" buldukları rakıdan
uzaklaşarak votka ve tonik gibi içkilere yöneldiği içki üreticilerinin Türkiye’deki satışlarını
daha artırmak için yürüttükleri promosyon kampanyalar için "Parti sponsorluğunu yapmak, genç
Türkleri yeni içkileriyle tanıtmanın diğer bir yoludur. Pernod bu yıl, sekiz
gece kulübünün sponsorluğunu yapıyor.. ”
Haber linki :
2011’de Yeni Rakı’nın
üreticisi Mey İçki’yi satın alan Diageo , hükümetin aldığı içki yasakları ile ilgili
hükümet yetkilileri ile bir araya gelip çözüm arayacaklarını belirtti.
İngiliz alkollü içki devi Johnnie Walker, Baileys, Guinness, Red Stripe, Smirnoff, Captain Morgan, Gordon’s, Crown Royal ve J&B gibi pek çok markayı bünyesinde
bulunduruyor.
Türkiye‘de satın aldığı Mey İçki ise Yeni Rakı’nın yanı sıra
Kayra Şarapları, Binboa ve İstanblue votkaları gibi pek çok markanın
sahibi.
2013 Global Alkol Politikaları Sempozyumu / Brezilya Sao Paulo Üniversitesi - Prof. Dr. Ronaldo Laranjeira : …
2013 Global Alkol Politikaları Sempozyumu / Brezilya Sao Paulo Üniversitesi - Prof. Dr. Ronaldo Laranjeira : …
Brezilya’nın geçen sene en karlı firması bir petrol firması
iken bu yıl en karlı firmamız bira firması oldu.Kriz boyutuna ulaşan bir
tüketim var.
2014’te Brezilya’da
yapılacak olan Dünya Kupası maçları öncesi FIFA, Brezilya hükümetinden bir
talepte bulundu.
Alkol tüketiminin ciddi güvenlik sorunları oluşturduğunu
ifade ederek statlarda alkol satışının yasaklanmasına yönelik bir düzenleme
yapılmasını talep ettiler ve ciddi çalışmalar yapılmaya başlandı.
Kanuni düzenlemeler
alkol sebepli şiddetin önlenmesinde de önemli rol oynamaktadır.
Alkol satan yerler dâhil olmak üzere halkın kanuna desteği
şu an %98. Bu başarılı bir uygulamadır .
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder