5 Temmuz 2013 Cuma

Alkol Gündemi



Barcelona’nın Clinic Hastanesi  ve Avrupa Komisyonu koordinasyonuyla yapılan  AMPHORA (Alcohol Public Health Research Alliance) projesinin sonuçları Avrupa Parlamentosu’na sunuldu. ( Mayıs/2013)
 
  13 AB ülkesinden 50 bilim adamı, alkol reklamının tamamen yasaklanmasını istedi. AMPHORA araştırması, alkol reklamlarının 13-16 yaş arası gençlerde alkol tüketimini önemli ölçüde artırdığını, gençler alkol destekli sportif aktivitelere ve online alkol reklamlarına ne kadar maruz kalırlarsa bir sene ya da 6 ay sonra alkol tüketme ihtimalleri o kadar artığını  ortaya koydu.
 
2013 Global Alkol Politikaları Sempozyumu /  Brezilya Sao Paulo Üniversitesi - Prof. Dr. Ronaldo Laranjeira :

“ Brezilya’nın geçen sene en karlı firması bir petrol firması iken bu yıl en karlı firmamız bir bira firması oldu. 

 2014’te Brezilya’da yapılacak olan Dünya Kupası maçları öncesi FIFA, Brezilya hükümetinden bir talepte bulundu.  

Alkol tüketiminin ciddi güvenlik sorunları oluşturduğunu ifade ederek statlarda alkol satışının yasaklanmasına yönelik bir düzenleme yapılmasını talep ettiler ve ciddi çalışmalar yapılmaya başlandı. 

 Kanuni düzenlemeler alkol sebepli şiddetin önlenmesinde de önemli rol oynamaktadır.

Alkol satan yerler dâhil olmak üzere halkın kanuna desteği şu an %98. “

Dünya tüketici piyasalarını araştıran Euromonitor Türkiye bulguları;   

2005-2010 arasında kişi başına içki tüketimi 18.3’ten 20.5 litreye yükseldi.  2011 ve 2012’de tüketiminin daha da arttığını tahmin ediyor.  

Çeşidin artması ve kadınların ilgisinin artmasıyla en fazla artış şarap tüketiminde.  

 Rakı ve diğerlerinin yaklaşık iki, şarabınsa 10 katı kadar bira tüketiliyor.

OECD raporlarına göre ise ;

Türkiye’de 2002’de tüketilen saf alkol miktarı 1.4 litre/kişi.

 2010’da bu miktar 1.5 litre olarak kaydedildi. (Çünkü OECD’nin hesaplaması içilen içki miktarı üzerinden değil, bir litre içkideki saf alkol oranı üzerinden yapılıyor.)

 
Oranlar: Bira % 4-5, şarap % 11-16, diğerleri % 40.

Bu araştırma için Türkiye’de 12 bin 280 hanede 24 bin 647 kişiyle konuşuldu.


Euromonitor’a göre 2005-2010 dönemi Müslüman çoğunluklu ülkelerde içki tüketimi %25 artarak 11.7 milyar litreden 15.2 milyar litreye çıktı.

Araştırma ekipbaşkanı Marlous Kuiper bu artışta Arap Baharı’nın kaydadeğer etkisi olduğunu belirtti.“Araştırmamız gösteriyor ki ‘Haydi meydana’ diye tweet atarken biralarını yudumlamak Tunuslu ve Mısırlı gençler için özgürlüğün bir başka tadı.”
 
 
 

 The Economist’in derlediği bulgular ise daha  çarpıcı: Müslüman çoğunluklu ülkelerde 2001-2011 arasında içki tüketimi % 72 oranında arttı.  

Aynı dönemde dünyanın geri kalanındaki artış ise yüzde 30’du.

İslam coğrafyasında  içki tüketimi:

 Lübnan: 2.3 litre/yıl (saf alkol miktarı olarak).

Türkiye : 1.9 litre/yıl (The Economist’in bulgusu OECD’den de yüksek).

 İran : 1,2 litre/yıl (Alkol tamamen yasaklandığından ev yapımı içkilerin bolca tüketiliyor) Endonezya : 0.6 litre

Mısır: 0.4 litre

Pakistan:0,1 litre

******

Bizde komik tartışmalar, şeriat tartışmaları yapılırken içki lobisi haberleri…
 

Wall Street Journal  ( 2010 yayınlı) :

  İçki Üreticilerinin Gözü Türkiye’de…

 Türkiye’nin hızlı büyüyen ekonomisi ve genç nüfusuyla Batılı içki şirketleri için çekici bir pazar haline geldi.

 Bacardi Ltd. Başkan Yrd./ Robert Furniss-Roe:  Türkiye’de gençler çok hızlı bir değişim içinde. Harcanılabilir gelirde artış var ve genç Türkler, statü için para harcamak istiyor.

Bacardi’nin Türkiye’deki pazarlama yatırımlarını 5 yıl içinde % 20-30 artırmayı planladığını,

Patron Spirits International’ın Türkiye’deki iş hacminin 2009’a göre, bu yılda % 80 yükseldiğini, Pernod’un, Absolut, Chivas, Havana Club ve Ballantines gibi en popüler markalarının ise, 2010 yılında Türkiye’de % 40’lık büyüme kaydettiğini bilgileri aktarıldı.
 
WSJ, genç Türklerin "demode" buldukları rakıdan uzaklaşarak votka ve tonik gibi içkilere yöneldiği  içki üreticilerinin Türkiye’deki satışlarını daha artırmak için yürüttükleri promosyon kampanyalar için  "Parti sponsorluğunu yapmak, genç Türkleri yeni içkileriyle tanıtmanın diğer bir yoludur. Pernod bu yıl, sekiz gece kulübünün sponsorluğunu yapıyor.. ”

Haber linki :


 Alkol yasağına ilk tepkiyi İngiliz içki devi Diageo verdi.

 2011’de Yeni Rakı’nın üreticisi  Mey İçki’yi satın alan Diageo  , hükümetin aldığı içki yasakları ile ilgili hükümet yetkilileri ile bir araya gelip çözüm arayacaklarını belirtti.


İngiliz alkollü içki devi   Johnnie Walker,    Baileys,    Guinness,      Red Stripe,      Smirnoff,     Captain Morgan,  Gordon’s,     Crown Royal ve      J&B       gibi pek çok markayı bünyesinde bulunduruyor.

Türkiye‘de satın aldığı Mey İçki ise Yeni Rakı’nın yanı sıra Kayra Şarapları,  Binboa ve    İstanblue votkaları gibi pek çok markanın sahibi.

2013 Global Alkol Politikaları Sempozyumu /  Brezilya Sao Paulo Üniversitesi - Prof. Dr. Ronaldo Laranjeira : …

Brezilya’nın geçen sene en karlı firması bir petrol firması iken bu yıl en karlı firmamız bira firması oldu.Kriz boyutuna ulaşan bir tüketim var.


 2014’te Brezilya’da yapılacak olan Dünya Kupası maçları öncesi FIFA, Brezilya hükümetinden bir talepte bulundu.

Alkol tüketiminin ciddi güvenlik sorunları oluşturduğunu ifade ederek statlarda alkol satışının yasaklanmasına yönelik bir düzenleme yapılmasını talep ettiler ve ciddi çalışmalar yapılmaya başlandı.

 Kanuni düzenlemeler alkol sebepli şiddetin önlenmesinde de önemli rol oynamaktadır.

Alkol satan yerler dâhil olmak üzere halkın kanuna desteği şu an %98. Bu başarılı bir uygulamadır .

 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder